2011. december 4., vasárnap

Cellars in the Sky 2011, Hungary

Égi borospincék
Magyarországon először versenyeztek egymással a légitársaságok borai. Tanulságos eredménnyel.
A Vasárnapi Blikk-nek írtuk.
Ami az (ó)világban borral kapcsolatos, abban az angoloknak biztosan benne van a kezük. Így történt ez a Cellars in The Sky (Égi borospincék) című kezdeményezéssel is, amely az adott országban járatokat működtető légitársaságok vetélkedése. A földi borversenyek „égi mássát” először Angliában rendezték meg, méghozzá több, mint negyedszázada. Az angol versenyen ma már nemcsak a turista és a business osztály borai versengenek külön, hanem a rövid- és a hosszútávú járatok nedűi is, nem beszélve az összetett kategóriákról, amelyek a kézenfekvő vörös-fehér ellentétpáron túl a habzó borokat, illetve az édes és erősített borokat is magukban foglalják. A világ légitársaságainak így ma már nemcsak az presztízskérdés, hogy az adott évben hogyan szerepelnek a boraik az égi borospincék versenyében, de a puszta jelenlét is. Nem véletlenül: a verseny rangját kezdettől emelte az a tény, hogy az ötletgazda Business Traveller magazin a borszakmával szoros együttműködésben, nemzetközi borszaklapok és neves szakértők bevonásával igyekezett biztosítani a magas színvonalat.

A légitársaságok borversenyét Kelet-Közép-Európában egyébként először Lengyelországban rendezték meg, idén azonban végre – a nemcsak borivó, hanem borkészítési kultúrával-hagyományokkal is rendelkező – Magyarországra is elért. Az üzleti utazóknak szóló angol lap magyar kiadása követte az eredeti receptet: a verseny kiírását, a szabályok megalkotását, a 100 pontos borbírálati lap adaptálását a Central European Wine Institute (CEWI), Magyarország vezető boriskolájának szakembereire bízták. A magyar piac persze kisebb, mint az brit, így nálunk a rövid- és hosszútávú járatok közti különbségtétel és az összetett kategóriák alkalmazása nem működött, de vörös és fehérborok külön versenghettek egymással a „Turista osztály” és a „Business Class” kategóriában. (Azt egyébként a szervezők kikötötték, hogy csak azok a  borok nevezhetnek, amelyek a téli menetrendben elérhetők valamely Budapestről induló járat fedélzetén.) Az angol verseny hírnevének itthon is megvolt a hatása: már legelső alkalommal is 12 légitársaság nevezett összesen 35 borral. A borrajongó műkedvelőkből és hivatásos borértőkből álló zsűri a CEWI-s borguruk vezetésével, szigorú vakteszt során választotta ki a négy kategória győzteseit. Az eredmény sokféle meglepetést tartogatott. Mind a fehér, mind a vörös „sarokban” az elsők között végeztek a román és az izraeli borok, míg a magyar tételek sajnos alaposan lecsúsztak a dobogóról. Különösen a Furmint esetében adott ez okot a keserűségre, hiszen a fajta a szakemberek szerint Magyarország zászlóshajó borát adhatná, ám ehhez az is kell, hogy az első találkozás jól sikerüljön a Magyarország felé repülő külföldieknek. Talán majd jövőre.

Égi borospincék, Budapest 2011
(eredmények) 
Turista fehér:1.) easyjet - Louis Mondeville, Chapelle de la Guinchay 2010
2.) TAP - Paolo Laureano 2010
3.) Brussels - Chenin Blanc 2011 Twiga Hill

Business fehér:1.) Carpatair - Recas Sole 2008
2.) El Al - Chardonnay, Uper Galilee 2010
3.) Aerosvit - Vina Santa Rita Sauvignon Blanc 2009


Turista vörös:1.) KLM - Tarra Andina 2010 chile
2.) Tarom - Feteasca Negra Buduresca 2011
3.) El Al - Clssic Cabernet Merlot Barkan 2009

Business vörös:1.) Alitalia - Rosso Bastardo Ceasrini Sartoni 2008 Umbria
2.) El Al - The Chosen Aquamarine - Binyamina Winery 2007
3.) Tap -  Casa de Santar DOC 2007

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése