2011. augusztus 29., hétfő

Több Tulipánt, kevesebb kannást!


Tulipános Blanc de Blancs, avagy mindig van új a nap alatt. A Vasárnapi Blikkben megjelent cikkünk bővebb változata.

The Tulip (Forrás: Wine Innovations)
A technológia fejlődése és a kreativitás a borászat iparágát sem hagyja érintetlenül: ennek nyomán olyan izgalmas újdonságok jelennek meg a piacon, mint például a „The Tulip”, azaz a „Tulipán”. 
Az üvegpohár érzetét keltő, 100 százalékosan újrahasznosítható műanyagból készült, aluminimum fedővel hermetikusan lezárt, természetesen borral teli talpas pohár több kívánalomnak is megfelel egyszerre: praktikusan tárolható, könnyen és gyorsan felszolgálható, ugyanakkor a minőségi borfogyasztáshoz hozzátartozó elegancia élményét is megadja. (Amit például a bag-in-box, azaz a tetrapakkal távoli rokonságban álló kartondobozos/zsákos bor bizonyosan nem tud.) Az őrült feltalálóként elhíresült James Nash Tulipán-ját 187 ml Sauvignon Blanc-nal, Sangiovese Rozéval, Chardonnay-jel vagy Sangiovese-Merlot házasítással kínálja a forgalmazó cég (pl. a Marks and Spencer boltokban), átszámítva körülbelül 650 Forintért, amely láthatóan tarol a brit piacon: a gyártók épp a napokban állították csatasorba az újabb és a bor épségére, állagára jobban vigyázni tudó töltőegységet. A kapacitás megduplázása nyilván nem indokolatlan: Új-Zéland, Ausztrália, Dél-Amerika, Dél-Afrika, az Egyesült Államok és a Távol-Kelet is Mr. Nash irodájának ajtaján kopogtat, keresve az újításban rejlő piaci lehetőséget.

The Tulip (forrás: Wine Innovations)
Magyarországon a Tulipán még nem kapható, holott a termék tipikusan – Magyarországnak egyébként is védjegyévé vált – fesztiválokon vagy teltházas stadionos koncerten népszerű. Egy londoni Rod Stewart koncerten például 19 ezer néző 14 ezer Tulipánt tett magáévá: ez talán a szkeptikus magyar fesztiválszervezőket is meggyőzi. De lévén a brit gyártó legnagyobb mennyiségben repülő- és vasúttársaságoknak ad el termékéből, van rá esély, hogy a magyar közönség előbb találkozik a Tulipánnal az Air Berlin egy járatán, mint a Kiscsillag koncerten.


Persze minket sem kell félteni: az innovációra való hajlam hagyományosan magyar „betegség”. A Jedlik Ányos által kitalált fröccsöt például jó pár éve palackba álmodják szorgos borászok és élelmes üzletemberek. Csakhogy a piacon egy-egy ritka és rövidéletű kivételtől eltekintve (Fröcccs, Király Fröccs, Spriccer) nem tud megragadni, melynek oka szimplán pénzügyi jellegű: ugyan a szabályozás lehetővé tenné a fröccs palackozását, csakhogy amíg a bor jövedéki adó tartalma nulla forint, addig a fröccs egyéb bor termékkategóriába tartozik, ezért palackozva 94 forint adót kell utána fizetni literenként. Ameddig ez az akadály fennáll, addig nem lesz magyar palackozott fröccs, holott a termék nyilvánvalóan működik: németek és osztrákok gyártják nagy mennyiségben a maguk Acht Grad-ját (azaz Nyolc Fok, lévén ez az ideális fröccs-hőmérséklet) vagy viQua-ját. Az ausztrál Barokes pedig nem csak fröccsöt árul klasszikus üdítős aludobozban, hanem díjnyertes prémium borokat is. Egyszer talán a Hilltop terve is megvalósul és lágy kenyér mellett lesz még fröccs kokakólás dobozban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése